Gå till innehåll
Falköpings Cykelklubb

Mösseberg MTB Arena- ett Leaderprojekt

Gör gärna ett besök på Mösseberg MTB Arena- ett Leader projekt som Falköpings CK arbetat med

Vi hade ett tag drömt om att ha en teknikyta för cykel uppe på vårt fina Mösseberg i Falköping. En liten projektgrupp inom klubben startades bestående av Daniel Axelsson, Eva Skymgård och Mattias Skymgård. Vi tog kontakt med Philip Fagerberg och bollade vår idé med honom och han fixade en första idéskiss. Hösten 2021 kontaktade vi Leader Östra Skaraborg och en ansökan skickades in. Vi hade även flertalet möten med Falköpings kommun innan ansökan skickades in. I december 2021 var Daniel och Eva och presenterade projektet för Leader Östra Skaraborgs styrelse och kort därefter fick vi glädjande besked om att projektet prioriterades och stöd skulle erhållas.

Arenan har byggts av Ride & Develop (Philip Fagerberg) som arbetar med att bygga och utveckla cykelleder, pumptracks och teknikarenor vid sidan av sin elitsatsning inom enduro. Vi inom klubben har bidragit med vårt ideella arbete och stöttat Philip vid byggnationen och allt runtikring projektet som måste fixas.

Vi vill med detta projekt dels attrahera kommuninvånarna till mer rörelse på berget men tänker att detta även skulle locka turister och folk utifrån, och berget i dag har ett bra utbud med t.ex. badsjö, camping, djurpark, discgolf osv.

Vi vill även få fler personer att upptäcka hur kul det är att cykla mountainbike. Det är ett fantastiskt sätt att ta sig fram i naturen och samtidigt få motion. I arenan kan man öva på tekniken som man sen har med sig ut i skogen över stock och sten.

I början av juli 2022 kunde byggnationen av Mösseberg MTB Arena påbörjas och invigningen kunde sedan invigas den 20 augusti 2022. Invigningstal hölls av kommunstyrelsens ordförande Adam Johansson och även Eva Skymgård (Falköpings Cykelklubb) och Philip Fagerberg (Ride and Develop) pratade om projektet inledningsvis. Sedan visade Philip Fagerberg och Tobias Jangmo upp häftiga tricks i arenan och vi fick även se en del ”backflips” i hoppen (bakåtvolter med cykeln).

Många personer, både barn och vuxna, kom för att se och testa arenan samt prata cykel i allmänhet. Det var många glada miner när de fick provköra arenan vilket var fantastiskt att se. Tidsmässigt var invigningen satt till 12.00-14.00 den 20 augusti, men minglet och testcyklingen fortsatte betydligt längre än så då folk var nyfikna. Närmare 16.00 kunde vi i styrelsen och projektgruppen packa ner allt och åka från Mösseberg. Både Falköpings Tidning och Radio Skaraborg var på plats under invigningsdagen och gjorde reportage. Vi hamnade på första sidan i Falköpings Tidning och i vi var med i radions sociala medier och de hade även med ett inslag från invigningen på de lokala nyheterna under dagen. Roligt att vi blev uppmärksammade på många håll!.

Har din klubb eller förening en dröm man skulle vilja genomföra? Vi kunde tack vare bidrag från Leader Östra Skaraborg göra verklighet av vår vision om en teknikyta för cykel på Mösseberg i Falköping. Tveka inte att ta kontakt med Leader ni också och bolla er idé.

Publicerad: 2023-01-10

Senast uppdaterad: 2023-01-19